Laars werpen en Sauna zitten - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Carlijn Veld - WaarBenJij.nu Laars werpen en Sauna zitten - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Carlijn Veld - WaarBenJij.nu

Laars werpen en Sauna zitten

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

12 September 2008 | Finland, Helsinki

Lieve Allemaal,

Inmiddels woon ik al weer bijn drie weken in Helsinki.
Ik blijf me verbazen over die finnen. Ik dacht dat het allemaal wel redelijk hetzelfde zou zijn als in Nederland maar dat valt mee, of tegen, het is maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk is het geen cultuurshock maar ze hebben zo hun eigenaardigheden. Finnen zijn erg competatief en organiseren werkelijkwaar overal wedstrijden voor. Kampioenschap sauna zitten, kampioenschap laars- en telefoon werpen, wereldkampioenschap vrouwen tillen, wereldkampioenschap moerasvoetbal, een modellenwedstrijd voor vogelverschrikkers, record mierenhoop zitten etc. Je kunt het zo gek niet bedenken en ze doen het.

Ik zal even vertellen waar het laarswerpen vandaan komt. De maker van de beste telefoons ever (6310), Nokia, maakte, voordat ze zich bezich hielden met telefoons, rubber laarzen. Ja, gewoon kaplaarzen die je aantrekt als je naar het bos gaat. Die hebben al heel lang geleden het kampioenschap laarswerpen geintroduceerd (heb het ook al gedaan en het is best lastig!). Vandaar dat wij in Nederland het Nokia telefoonwerpen kennen. Dat is dus geen studentengrap maar gewoon een bloedserieuze competitie.

Andere opmerkelijkheden.
- Huisdieren heten niet voor niets huisdieren dus die blijven binnen, ziet de politie ze opstraat dan ben je of je kat kwijt, of je krijgt een bekeuring.
- De kippen doen hier niet TOKTOK maar KOTKOT!!!
- In Nederland roept men "pss pss" om een poes te lokken. In Finland is dit "kss kss".
- Aardbeien worden hier per liter verkocht!
- Trouwreportages kennen we wel maar begravenisreportages zijn in Finland ook de normaalste zaak van de wereld. Foto´s van de verschillende bezoekers bij de kist, de kist zelf en een groepsfoto kom je in menig familiefotoalbum tegen.
- Van het biertje dat je in de supermarkt koopt gaat 63% (DRIEENZESTIG!!) naar de staat. Men doet alsof het een manier is om drankmisbruik te voorkomen maar het is naruurlijk gewoon een geweldige inkomstenbron voor de Finse staat.
- Iedere inwoner van Finland eet 14 kilo ijs per jaar en ze drinken met hun 5 miljoen inwoners 20 miljoen kopjes koffie per dag!! (nu heb je wel 4 dubbele espresso nodig om aan hetzelfde cafeine gehalte te komen als één kop koffie in Nederland)
- Studenten eten de fruithapjes Olvarit bij het leven om zo aan hun vitaminen te komen.
- Treinkaartjes worden niet of nauwelijks gecontroleerd maar iedere fin betaalt wel braaf maandelijks zijn abbonement van € 160 Euro of een enkel treinkaartje voor één stop voor € 3,80. Maar áls je een boete krijgt dan moet je hem ook echt betalen en wel € 80! Transparancy International onderzocht dat Finland het minst corrupte land ter wereld is. Overigens zijn boetes wel inkomens afhankelijk.. en ik mag dan over 10 jaar een miljonair zijn, nu ben ik nog gewoon student.
- Op iedere 3 inwoners is er hier 1 sauna en ze gaan minstens 1 x in de week. Ik val hier ook onder. Wij hebben met 50 studenten ook 2 grote sauna´s..gratis heerlijk! Als ik 80 °C in de sauna te koud ga vinden en een aangename buitentemperatuur van 20 °C te warm dan ben ik te lang in Finland geweest!
- Woorden zijn in Finland zo belangrijk, dat zwijgen er als een deugd wordt opgevat. Een Fin spreekt alleen als hij iets te melden heeft. Wat weer betekent dat een goed Fins gesprek minutenlange stiltes bevat. (Niets voor mij dus) De Finnen kunnen wel echt praten! Het probleem zit in de Small Talk. In de zakenwereld zijn er zelfs wel eens cursussen gegeven om dit tijdvullende slappe gepraat onder de knie te krijgen.
- Finland is denk ik het enige land ter wereld met een instituut voor dorpsidioten!
- Ze zijn ook heel praktisch! Het volgende wil ik ook; Het Finse afdruiprek bevindt zich in de kast boven het aanrecht. De kast zelf heeft geen - vaste - bodemplank zodat de vaat direct op het aanrecht uit kan druipen. Je hebt zo geen afdroogdoek nodig en je hoeft niets op te bergen. Nog nooit zo een geniale uitvinding gezien!(oke dan, de afwasmachine..)
- Een goede gewoonte hier is om bij binnenkomst van een huis je schoenen uit te trekken. Dit gebeurt overal en niemand voelt zich daar te veel voor (behalve sommige Nederlanders).
- Op school is de lunch om 11.00! Om 11.00 werk je dus een compleet diner naar binnen(aardappelpuree, vlees en groenten) en om 3 uur verrek ik weer van de honger!
- Religieuze vrije dagen zijn voor alle Finnen een goed excuus om heel dronken te worden.
- Finnen vertikken het om over te steken bij als er nergens auto´s te bekennen zijn en er is rood licht..ze blijven netjes wachten ook al duurt het een kwartier.

Ik verwonder me over nog wel veel meer dingen maar dan blijf ik bezig en haakt iedereen massaal af van het lezen van mijn verhaal.
Op school heb ik inmiddels mijn ritme gevonden. Het is over het algemeen heel leuk en interessant. Wel ligt het niveau hier iets lager en zo ook de motivatie over het algemeen. Nou is effectief misschien een beter woord. Hoe dat werkt moet ik de meesten van mijn roepje nog even bijbrengen! Finse mensen praten veel als ze een borrel ophebben maar op school krijg je er iets minder uit en is het zelf nadenken ineens heel moeilijk. Maar dit komt wel goed. Ik zit in een andere werkgroep ook met een Turk, een Spaanse en een Mexicaan (Emilio van de HHS dus geldt als een Nederlander).
Ik heb al wel een paar leuke opdrachten als het organiseren van een evenement en een communicatie analyse uitvoeren voor Sinebrychoff . De lectures zijn zeker ook niet allemaal verkeerd. Mijn favoriet is toch het college wijnproeven!

De Studievereniging Lauremco organiseert heel veel voor ons. Zo zijn we vorige week met alle Erasmus studenten van LaureaUniversity op weekend geweest ergens in de middle of nowhere aan een meer. Ik heb me te goed gedaan aan mijn eerste echte finse experience door na de sauna het meer in te springen. Leuk om eens gedaan te hebben maar ben nu wel ziek ;(
Verder hebben we lekker zalm gebraden op houtvuur (gemaakt door de vrouw met ontzettende padvinders kwaliteiten; Carlijn in´t Veld) en natuurlijk lekker genoten van alle meegbrachte alchol.
Morgen ga ik met de boot naar Tallin. De oude stad is heel mooi en goed bewaard gebleven.
De meeste studenten nemen 90 liter tassen mee om hier goedkoop alcohol in te slaan en mee terug te nemen naar helsinki.

Hier ga ik het even bij laten. Nog een ding alle kaartjes, liefdesbrieven en pakketjes kunnen jullie sturen naar;

Kilonrinne 10 F 146 room 2
02610 Espoo, Finland

Hoop dat het in Nederland ook allemaal goed gaat!

Tot snel
Liefs Carlijn



  • 13 September 2008 - 10:44

    Piek:

    Lijn ben jaloers!!! Klinkt echt supervet!!! Beterschap

    dikke kus

  • 15 September 2008 - 06:57

    Ike:

    Hahaha, geweldig Carlijn! Hoop dat je je al wat beter voelt :) kus!

  • 15 September 2008 - 07:22

    Sandra:

    Hey lieve lijn,

    Wat een geweldig verhaal. Ben blij dat je de verschillen tussen de landen even op een rijtje hebt gezet! Heel mooi!! Goed om te horen dat je zo aan het genieten bent!
    Maak er een mooie tijd van, want voordat je het weet ben je aan het werk in Utrecht...

    Have fun!dikke kus

  • 15 September 2008 - 14:03

    Lisette:

    he carlijn!
    zo te horen vermaak je je goed! had ook niks anders verwacht. haha, dat zijn toch een hoop verschillen! :) als je dat zo leest zijn wij nederlanders toch maar behoorlijk saai ;)
    ben je alweer een beetje opgeknapt? hoop het! hoe was het in tallin?
    geniet er maar goed van!!
    liefs lisette


  • 15 September 2008 - 21:54

    Renée:

    Lieve Lijn,
    mooie verhalen, geniet van alles! doe je al helemaal goed, niks meer aan doen!
    veel liefs uit a'dam xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 September 2008

Laars werpen en Sauna zitten

31 Augustus 2008

Week 1 in Helsinki

18 Augustus 2008

Uitwisseling

21 Februari 2007

Ik zou hier best kunnen wonen!

14 December 2006

Cape Town here I come!!!
Carlijn

Actief sinds 08 Nov. 2006
Verslag gelezen: 1472
Totaal aantal bezoekers 8888

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2008 - 07 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: