Week 1 in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Carlijn Veld - WaarBenJij.nu Week 1 in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Carlijn Veld - WaarBenJij.nu

Week 1 in Helsinki

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

31 Augustus 2008 | Finland, Helsinki

Dag lieve mensen,

Nou hier is hij dan, mijn eerste verhaaltje.
Hoe is het in Nederland? Ik heb begrepen dat het daar 25 graden is! Ik ben nu al jaloers want het is hier ´s avonds al flink koud aan het worden.

Afgelopen maandag ben ik aangekomen op Helsinki airport. Na een halfuur op mijn bagage gewacht te hebben ben ik maar eens naar de infobali gestapt om te vragen waar mijn koffer bleef. Mijn koffer bleek nog in Amsterdam te liggen. Gelukkig kreeg ik een mooie blauwe toilettas mee met sokken, een tandeborstel en een xxl t-shirt om in te slapen. Mij eerste aankoop in Helsinki was dus niet iets wat toeristen normaal kopen maar 3 onderbroeken van de H&M.

Ik werd opgehaald door mijn tutor Mariia. Een heel lief meisje van 20 die op dezelfde school zit en die mij de afgelopenweek op sleeptouw heeft genomen in Helsinki om mij alles van de stad te laten zien. Aangezien ik vanaf gisteren pas in mijn appartement kon heb ik de eerste 5 dagen bij Mariia gelogeerd. Dit was heel gezellig, samen gegeten, uitgeweest en in de brakke ochtendjes veel XOXO Gossipgirl gekeken.

Het eten is hier vrijwel hetzelfde alleen hebben ze hier bijna geen vers brood. Als je een brood een jaar laat liggen ziet het er na een jaar nog precies hetzelfde uit. Dit verhaal vertelde Mariia. Nu eet ik dus geen brood meer en ontbijt ik maar met yoghurt. Woensdag ben ik naar de oudste market hall van Helsinki gegweest. Deze markt is geopend in 1889 waar onafhankelijke winkeliers allemaal verschillende soorte kaas, vis en vlees verkopen. Hier heb ik rendier gegeten, rivierkreeftjes en gefrituurde visjes geproeft! Erg lekker!

(Bier)drinken kunnen de finnen ook erg goed. Ik denk dat het merendeel van de finse studenten al een serieus alcohol probleem heeft (ze winnen het van de nederlanse studenten) Maar buiten dat zijn ze wel ontzettend vriendelijk en ontzettend gezellig. Woensdag avond na de city tour (georganiseerd door de studievereniging van de universiteit) hadden we het eerste feest met alle 124 exchange studenten en de finnen. Het komt overal vandaan, Duitsland, Belgie, Letland, Estland, Litouwen, Slovenie, Rusland, Polen, Italie, Frankrijk etc. Het feest was erg geslaagd en uiteindelijk waren we om 04.00 thuis.
Ook donderdagavond was weer feest. Toen ben ik met drie finse meisjes op stap geweest wat resulteerde in een eindtijd van 05.00.

Gisteren was er picknick op Somenlinna. Suomenlinna is een eiland in de haven van Helsinki met daarop een oud fort. Ongeveer iedere vijftien minuten gaat er een bootje, vanaf de markt in de haven, naar het eiland. Op dit eiland ligt een schattig dorpje van 900 inwoners die wonen in mooie oude “ Pipi lankous” Huizen. Daarnaast is de natuur heel mooi en het fort (een van de grootste te wereld) erg indrukwekkend. Na 3uur lekker te hebben gegeten, gevoetbald en te hebben gesocialised met mijn internationale medestudenten ben ik naar huis gegaan om te verhuizen. Toevallig was ik een jongen tegen gekomen die mijn buurman bleekt te zijn en die bood gelijk zijn diensten aan om mij te helpen samen met Mariia.

Ik heb twee mannelijke huisgenoten. De één is een finse profesianal hacker en weet dus alles van techniek en computers, heel erg handig! De andere jongen is een Ethiopiër die houd van schoonmaken en opruimen... daarnaast zijn ze allebei ook heel vriendelijk en aardig.

Het openbaarvervoer is hier heel erg duur. Nou ja niet alleen het openbaarvervoer, eigenlijk is alles gewoon echt heel erg duur. Ik ga iederedag een stukje met de trein naar naar school en er is me aangeraden om gewoon zwart te reizen. Dit doe ik dan dus ook maar want dit scheelt me minstens 6 euro per dag. Omdat het uitgaan ook duur is, met name in het weekend worden er veel campus feesten gegeven.

Maar ik ben hier natuurlijk niet alleen maar om toeristje te spelen en ik ga ook gewoon naar school.
Morgen ga ik officieel beginnen. En ik heb echt een droom rooster! In de eerste week heb ik 2 dagen intensief finse les en dan vervolg ik met mijn gewone rooster. Ik begin iedere maandag om 12.00 vervolgens de dinsdag, woensdag en donderdag ga ik hele dagen naar school (09.00 tot 17.00) en vrijdag ben ik vrij. Ondanks dat ik 2 keer zoveel punten krijg dan dat ik eigenlijk nodig heb hoef ik dus niet al te veel te doen.

Ik ga het hierbij laten anders wordt mijn verhaal veel te lang en haakt iedreen af ;)

Voor iedereen die (weer) studeert; veel succesmet het begin van het school jaar en de mensen die al werken ook! Geniet van het mooie weer!

Liefs Carlijn

p. s. Mijn finse nummer is overigens +358 44 964 50 23

• 31 Augustus 2008 - 10:22

Nadine:

Lijn... Wat leuk om nu al verhalen te horen! Je hebt in iedergeval niet stil gezeten. Succes met de finse lessen!

• 31 Augustus 2008 - 10:38

Eveline Wagner:

Hee Carlijn!!

Wilde je ontzettend veel plezier wensen, het klinkt allemaal weer alsof je een supertijd gaat hebben, geniet ervan!!

X Eef

• 01 September 2008 - 10:23

Piek:

Vette foto's lijn! Dat brood dat ken ik, is ook nog super zoet! Benieuwd hoe de school je bevalt, afgelopen weekend op preuv geweest met een heerlijk zonnetje erbij!

dikke kus

• 02 September 2008 - 13:52

Ike:

Ziet er goed uit lieve Carlijn! Dikke kus vanuit San Sebastián :)

• 04 September 2008 - 18:48

Anke:

Hi lieverd!
    Wat leuk om je verhaal te lezen. Grappige foto's heb je al gemaakt :) Je vermaakt je daar al weer goed! Bellen we snel?
    kusje

• 05 September 2008 - 12:56

Sandra:

Hey lijntje,

Super om weer je verhaal te lezen! Hoe zijn de lessen?? Lekker aan het genieten???
    Have fun en een hele dikke kus

• 08 September 2008 - 18:41

Noor:

Hey carlijn !! Wat goed om te horen dat je goed aangekomen bent. Ik was me al aan het afvragen hoe het met je ging. Enjoy je tijd daar en hou me op de hoogte, I love foto's !
    72kussen van Noor